• Bevlogen enthousiast
  • denken en doen!
Jerry Blekkenhorst #JerryCan
26 februari 2019

Verleiden is het nieuwe spreiden

  • — Deel dit bericht

Het is inmiddels al enige tijd bekend dat ik op plek 6 van de kandidatenlijst sta voor CDA Overijssel. Hoewel ik al langere tijd politiek actief ben (onder andere als lid van het Algemeen Bestuur van het CDJA), is dit nieuw terrein voor mij. Een spannende periode, waarin ik me nog meer dan normaal, verdiep in wat er speelt in de regio. Eén van de dingen is de vrijetijdseconomie van Overijssel. 

Nergens in Nederland vinden we zo’n complete provincie als Overijssel als ik kijk naar de afwisseling van het landschap en de diversiteit van dorpen en steden. We hebben bossen, water, veengebieden, uitgestrekte bijna polderachtige landschappen, maar ook glooiende en coulisse landschappen. Er is volop geïnvesteerd in routenetwerken voor fietsers en wandelaars die tot de beste van Nederland behoren. Toch blijft het de kunst om de toerist vanuit de randstad te verleiden een kijkje te komen nemen in Overijssel.

Overijssel heeft prachtige toeristische regio’s. Iedere regio heeft een uniek karakter en verhaal. Onder leiding van Marketing Oost wordt Overijssel en Oost Nederland gepromoot, maar om voortdurend te blijven voldoen aan de wensen van de toerist anno 2019, mogen we niet stilzitten.

Daarom wil ik ondernemers in de toeristische sector de juiste middelen geven en stimuleren om de juiste doelgroepen te bereiken. Hierbij gaat het om (taal)kennis, bedrijfsopvolging, ontwikkelen van nieuwe arrangementen, ondersteuning op het gebied van innovatie en groei en op het gebied van marketing. Het doel is uiteindelijk dat meer toeristen zich welkom voelen in Overijssel en dat ze keer op keer terugkomen om weer een nieuw stukje van dit mooie landschap te ontdekken.

Verder is het van belang dat we het landschap van Overijssel behouden en versterken. Niet alleen voor toeristen, maar ook voor inwoners van Overijssel. We moeten blijven werken aan mooie wandel- en mountainbikeroutes, onderhouden van (groen)erfgoed en veilige fietswegen.

Uit onderzoek blijkt dat het toerisme met 40 procent stijgt in Overijssel. Dit zijn mooie vooruitzichten die een enorme groei betekenen voor de sector en de werkgelegenheid. Maar dan zullen we een intensieve focus moeten hebben op de doorontwikkeling van deze en aanverwante branches.

Pssst. De eerste videoreeks voor de campagne van #JerryCan is gelanceerd. Hierin spreken we met bekende Twenteranders over Jerry als politiek kandidaat en wat zij belangrijk vinden in onze regio! Bekijk het eerste filmpje hier.